Logo-wit

Contactgegevens

Telefoon: 085 - 3030 763
Email: info@swipemedia.nl

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Kennisbank

5 tips om hoger in Google te komen

Ook jij wil vast dat jouw website hoger in Google verschijnt. Daarvoor moet je met een aantal zaken rekening houden.

Binnen SEO (search engine optimization) kennen we voornamelijk twee gebieden, namelijk on-page en off-page SEO.

On-page SEO zijn alle veranderingen die je zelf aan je website kunt aanbrengen, off-page SEO zijn aanpassingen die buiten je site plaatsvinden, zoals het aanvragen van links op andere websites (linkbuilding).

Om succesvol te zijn op het gebied van SEO zul je aan beide factoren moeten werken. Je kunt natuurlijk ook de kennis van een expert inschakelen. Toch kun je zelf al aardig wat succes boeken als je werkt aan een aantal on-page factoren van je site.

Ik geef je graag vijf tips die je kunt gebruiken om je website met behulp van on-page SEO-technieken hoger in de rankings te krijgen.

1) Inhoud op de eerste plaats

Een website met briljante inhoud kan redelijk hoog scoren in de zoekresultaten, zelfs zonder SEO. Een website met zeer slechte inhoud zal nooit hoog scoren met of zonder goede SEO; een website met goede inhoud kan het nog veel beter doen mét SEO.

Waar moet je bij goede inhoud aan denken?

  • Inhoud waar mensen iets aan hebben. Schrijf niet zomaar over een onderwerp. Wees er, voordat je iets deelt op je website, zeker van dat het ook daadwerkelijk iets toevoegt.
  • Zorg dat je teksten en inhoud origineel zijn.
  • Zorg dat de inhoud die je deelt echt van je eigen website afkomstig is.

2) Paginatitels, beschrijving en opmaak

  • Paginatitels: zorg dat elke pagina een unieke titel heeft. Met een unieke titel help je de lezers en de Google-robot begrijpen waar de pagina over gaat.
  • De paginabeschrijving (meta description): is wat iemand in de zoekresultaten ziet wanneer hij of zij een bepaald zoekwoord intypt.
    Zorg daarom dat die tekst duidelijk beschrijft waar de pagina over gaat en probeer de lezer over te halen om op jouw pagina te gaan kijken. Dit kun je doen door actieve boodschappen in de beschrijving. Denk bijvoorbeeld aan: “Bekijk het resultaat hier” of “Lees hier meer”.
  • Opmaak van je inhoud/teksten: Een pagina dient op de juiste manier te worden opgemaakt. Denk hierbij aan een juiste header titel (H1) en vervolgens overzichtelijke sub headings (H2, H3, etc.). Sommige interessante stukken kunnen vet gedrukt of onderstreept worden weergegeven.

3) Voeg afbeeldingen toe

Afbeeldingen worden steeds belangrijker. Mensen zijn steeds visueler ingesteld en blijven langer op een pagina hangen waar (de juiste) afbeeldingen worden gecombineerd met toepasselijke inhoud.

Vergeet deze afbeeldingen niet te optimaliseren en zorg dat je sitesnelheid er niet door achteruit gaat. Als je de afbeelding naar je website uploadt, zorg dan dat je het gewenste zoekwoord gebruikt in de benaming van de afbeeldingen. Dus “wordpress-webdesign.jpg” in plaats van “groot-plaatje-website-0965.jpg”.

Gebruik geen grotere afbeelding dan nodig. Regelmatig zie ik bij klanten op de website enorme afbeeldingformaten staan. Op de site zelf lijken ze dan klein, omdat ze op de pagina geschaald worden. Maar als ik de afbeelding open in een apart tabblad zou je er een middelgroot televisiescherm mee kunnen vullen. Ik hoef je niet uit te leggen wat dit met de laadsnelheid van je website doet…

4) Maak gebruik van interne links

Linken naar pagina’s binnen je eigen website is belangrijk omdat:

  • je op deze manier aan de lezers van je pagina’s en aan de Google-bot laat weten welke informatie nog meer interessant en beschikbaar voor ze is;
  • je op deze manier de tijd die iemand doorbrengt op je website kunt vergroten. Wijs ze dus op een ander interessant artikel of pagina waar ze via een interne link ook een bezoekje kunnen brengen.
  • Het is tevens een manier om aan de zoekmachine kenbaar te maken wat je meest belangrijke pagina’s zijn.

5) Maak gebruik van de juiste URL structuur

De URL-structuur is een zeer belangrijk aspect van je on-page SEO. Als we het hebben over een goede URL-structuur kun je denken aan:

  • Juiste permanente links.
    Goede URL’s tellen minder dan 255 tekens en “-” om de verschillende woorden te onderscheiden. Een goede URL is:
    http://swipemedia.nl/cursus-wordpress/
    De volgende URL’s zijn niet goed:
    http://www.swipemedia.nl/p?179
    http”//www.swipemedia.nl/responsivewebsitenijmegen/
  • Bouw de URL’s goed op met behulp van ‘breadcrumbs’ (broodkruimels). Dan weet de bezoeker altijd waar hij of zij zich op de website bevindt.
    Dus bijvoorbeeld:
    http://www.swipemedia.nl/webdesign/wordpress-webdesign/

Met deze vijf tips kun je zelf vrij eenvoudig aan de slag. Als je deze tips opvolgt ben ik er zeker van dat je ook hoger in Google zult komen met je website. En mocht je er nou helemaal niet uitkomen, dan geven wij je graag professioneel advies.

Veel succes ermee!