getty-images-logo

Getty Images – Wat kun je er mee en wat niet?

Elke blog, artikel of webpagina wordt leuker – en vaak ook duidelijker – door een afbeelding. Alleen is een goede afbeelding lang niet altijd voorhanden.

Bijvoorbeeld omdat je geen getalenteerd fotograaf bent, of omdat je het plaatje van een berglandschap dat goed bij je content past in de Hollandse polder niet snel zal schieten.

Dankzij een gratis service van stockfoto-aanbieder Getty Images vind je in hun omvangrijke archief snel het juiste plaatje. Is dat interessant? Zitten er geen addertjes onder het gras? In deze review vertellen we je meer.

Snelle navigatie

Hoe zat het ook alweer met stockfoto’s?

Het grootste archief van beeldmateriaal is altijd hooguit één muisklik verwijderd van je blik: Google.

Probleem is dat deze in beginsel ongesorteerd zijn. Dat wil zeggen: er zitten afbeeldingen tussen waarop auteursrecht rust en die je niet zomaar mag overnemen, laat staan commercieel gebruiken.

Je kunt je zoekinstellingen aanpassen om alleen op rechtenvrije afbeeldingen te zoeken, maar ook Google benadrukt dat deze methode niet waterdicht is. De kwaliteit is bovendien lang niet altijd bevredigend.

Google afbeedlingen filteren

In Google kun je afbeeldingen filteren die geschikt zijn voor hergebruik

Wil je zekerheid? Dan bieden stockfoto’s van aanbieders als Getty, Shutterstock, Unsplash en Istock uitkomst. Hier vind je een haast eindeloze hoeveelheid foto’s en illustraties van professionele kwaliteit, voorzien van tags en een logische indeling.

De juiste afbeelding vinden is dus ook een stuk eenvoudiger dan via Google. Echter, je voelt ‘m aankomen: dit is vaak een betaalde dienst.

Van elke aanbieder kan je het hele archief gratis inzien, maar als je een afbeelding wil downloaden en gebruiken, betaal je daar bij veel aanbieders voor. Dat kan per afbeelding of in de vorm van een abonnement.

Gratis foto’s via Getty Images – Hoe het werkt het?

Getty – dat ook achter een platform als Istock zit – biedt een unieke dienst aan, waarin het verschilt van andere aanbieders.

Bij deze aanbieder kun je er namelijk voor kiezen om een Getty image te embedden, in plaats van te downloaden. Hierbij zet je de link naar de afbeelding in een stukje HTML-code op een externe locatie en voilà, daar wordt de afbeelding getoond. Dat werkt heel eenvoudig.

Bij elke afbeelding in het vrij toegankelijke archief van Getty wordt een knop met de tekst ‘Dit beeld embedden’ getoond.

Klik hierop en er opent een menu waaruit je de code gewoon kunt kopiëren en plakken in je eigen content. Daar wordt de afbeelding vertoond zonder het bekende watermerk, bedoeld om misbruik te voorkomen.

Wat zijn de nadelen van gratis foto’s via Getty?

Hoewel embedden een prima manier is om gratis gebruik te maken van de stockfoto’s van Getty Images, kleven er natuurlijk wel wat nadelen aan ten opzichte van het kopen van dezelfde foto. Dat moet ook wel, anders zou Getty haar eigen businessmodel ondergraven.

Allereerst is er de kwaliteit. Wie betaalt voor een Getty image kiest daarbij de kwaliteit ervan.

In de regel zijn afbeeldingen beschikbaar van zeer hoge kwaliteit en daarmee ook geschikt voor gebruik in hoogwaardige producties. Wie embedt heeft die mogelijkheid natuurlijk niet en moet zich beperken tot het gebruik in een blog of artikel.

Vanzelfsprekend is bewerken ook geen optie bij afbeeldingen die je niet zelf bezit. Wil je een afbeelding bijsnijden, filteren of op andere wijze aanpassen? Ook dan moet je de afbeelding downloaden.

Overzicht dashboard Getty Images van embedden foto's

Overzicht dashboard Getty Images van embedden foto’s

Dat brengt ons bij nog een nadeel: officieel mag je afbeeldingen niet embedden voor commercieel gebruik, maar wel voor redactioneel gebruik. De grens daartussen is niet per se kraakhelder.

Maar duidelijk moge zijn dat een artikel ter promotie van een product (op je eigen webshop) waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voldoet.

Hou er in ieder geval rekening mee dat zowel de inhoud van de content als het platform waarop deze gepubliceerd wordt, kunnen meewegen bij de beoordeling of iets commercieel gebruikt wordt. Twijfel je? Dan kun je de afbeelding beter kopen of kiezen voor een volledig gratis alternatief als Unsplash.

Een laatste nadeel(tje) van het embedden van je afbeelding is dat het verkeer kan wegleiden van je content. Om die reden verdient embedden – bijvoorbeeld ook bij video’s naar Youtube of Vimeo – meestal niet de voorkeur.

Als je op embedded content klikt, word je naar de locatie geleid waar deze content gehost wordt. Getty dus, in dit geval. Externe links zijn natuurlijk nuttig als deze verwijzen naar pagina’s die iets toevoegen aan je content, maar de kans is groot dat promotie van Getty daar niet onder valt.

Alternatieven voor gratis foto’s via Getty

Niet alleen via Getty kun je aan gratis (stock)foto’s komen. Zo zijn Google en Unsplash al ter sprake gekomen. Beide werken op andere wijze dan Getty, met als belangrijkste verschil dat je hier geen afbeeldingen hoeft te embedden. Daarmee zijn enkele van de hiervoor genoemde nadelen al niet meer van toepassing.

Twee belangrijke platforms voor gratis stockfoto’s zijn Unsplash en Pexels.

Beide werken eigenlijk identiek aan een betaald platform, met als belangrijkste verschil dat je hun afbeeldingen gratis kan downloaden. Bij het downloaden word je wel gevraagd om een donatie, maar dat is geheel vrijwillig.

Daarvoor kies je uit een iets minder omvangrijk aanbod dan bij Getty, maar nog altijd omvangrijk genoeg op uit duizenden, zo niet tienduizenden afbeeldingen een keuze te maken. Afbeeldingen die in kwaliteit niets onder doen voor een betaald alternatief en al even vindbaar getagd en georganiseerd zijn als op elk betaald platform.

Conclusie

Afbeeldingen embedden via Getty Images is een prima manier om snel een mooie en toepasselijke afbeelding in je blog of artikel te plakken.

Zo’n afbeelding heb je bovendien snel gevonden. Het gaat niet ten koste van de laadtijd van je pagina en het scheelt je een paar MB op je server.

Is je content al te commercieel, wil je een afbeelding bewerken of wil je geen externe links naar niet-relevante content? Dan kun je beter afbeeldingen downloaden. Gelukkig zijn er ook diverse mogelijkheden om dat gratis te doen, dus het hoeft niet per se geld te kosten.

Pixlr Editor X -Gratis fotobewerkingsprogramma

Gratis fotobewerkingsprogramma in nieuw jasje

Communicatie wordt steeds visueler. Dat betekent dat het bewerken van afbeeldingen en foto’s steeds meer een basisvaardigheid wordt. En niet alleen voor mensen in de (online) communicatie.

Elke zelfstandige met een eigen webwinkel heeft er baat bij. Tegelijkertijd weten softwareontwikkelaars ook wel dat niet iedereen de vaardigheid of het geld heeft voor professionele fotobewerking zoals het bekende Photoshop.

Speciaal voor hen is er het gratis fotobewerkingsprogramma Pixlr Editor X (Pixlr X).

”Dat photoshoppen we er wel even in.” 

Woorden die met speels gemak worden uitgesproken en suggereren dat niets makkelijker is, dan het gebruik van Photoshop.

Foto’s bewerken op alle mogelijk manieren. Licht, filters, maar ook het toevoegen en schrappen van voorwerpen of personen. Op zo’n manier dat het nét echt lijkt.

Gelukkig zijn dergelijke effecten niet voorbehouden aan Adobe Photoshop. Pixlr Editor X is een laagdrempelig alternatief, om meerdere redenen.

Als je daadwerkelijk al eens gewerkt hebt met Adobe Photoshop of een ander geavanceerd (gratis) fotobewerkingsprogramma, dan weet je dat het anders zit.

Voor de onervaren gebruiker is fotoshoppen niet iets dat je ‘even’ doet. Photoshop is een professionele tool en daar zit ook gelijk de uitdaging. De vele functies duizelen en de interface is niet per se intuïtief.

Minstens zo belangrijk: Photoshop is niet gratis. Een licentie kost al gauw een paar tientjes per maand. Op zich niet onoverkomelijk, maar net iets te veel om even uit te proberen en het gaandeweg te leren.

Wat biedt Pixlr Editor Nederlands?

Pixlr X is in principe een volwaardig alternatief voor Photoshop en andere geavanceerde fotobewerkingsprogramma’s.

In principe, want je krijgt wel net iets minder functies. Met name wat het verfijnen van foto’s betreft, biedt Pixlr X net even iets minder.

Daar staan twee hele grote voordelen tegenover: Pixlr editor Nederlands is gratis én te gebruiken via je browser, dus het is een fluitje van een cent om online foto’s te bewerken.

Dat laatste betekent dat er eigenlijk geen prestatie-eisen voor je apparaat zijn. De enige vereiste is het gebruik van Flash.

In Pixlr X beschik je over een relatief eenvoudige en intuïtieve gebruikersinterface. Eentje die je bovendien naar eigen inzicht aanpast.

Gratis fotoshoppen zonder downloaden

Vanuit je browser open je direct afbeeldingen. Dat kunnen afbeeldingen zijn die je lokaal, op je apparaat hebt opgeslagen. Maar ook afbeeldingen op het web.

Pixlr Editor X - Afbeelding uploaden vanaf je computer of online

Via een URL laad je deze eenvoudig in Pixlr X. Met Grabber, een add-on voor Firefox, kun je webafbeeldingen zelfs bewerken door er op te klikken.

Wat meteen opvalt wanneer je Pixlr X gebruikt: het is relatief eenvoudig te gebruiken.

Handige functies van Pixlr Editor X

Uit alles blijkt dat Pixlr X gemaakt is voor de wat minder geoefende gebruiker.

De gebruikersinterface is eenvoudig en is er gedacht aan functies die tijd besparen en voor minder ervaren gebruikers wellicht niet vanzelfsprekend zijn.

Zo is er een overzichtelijke bewerkingsgeschiedenis van elk bestand. Op deze manier maak je eenvoudig specifieke handelingen ongedaan. Ook het herhalen van bepaalde handelingen wordt een stuk eenvoudiger.

Dat je de keuze wordt geboden tussen automatische en handmatige ingrepen is een ander voorbeeld van de toegankelijkheid van Pixlr X.

Zo kun je (gratis) foto´s automatisch laten verbeteren, in plaats van zelf spelen met de verschillende functies op zo je foto perfect te krijgen.

Uiteraard leidt automatische verbetering tot een nét iets minder professioneel resultaat, maar het is ideaal voor de beginnende gebruiker.

Wie Pixlr X gebruikt, beschikt ook over tal van ingebouwde filters en effecten.

Want hoewel Pixlr X op zich minder op Instagram georiënteerd is dan veel andere gratis alternatieven, blijft dit een veelgevraagde feature.

Ook dit speelt de iets minder professionele gebruiker in de kaart. Want een lijst met bestaande filters maakt het aanpassen van je foto’s in veel gevallen net iets makkelijker.

Pixlr Editor X - Effecten & Filters

Pixlr X pakt dit bovendien professioneler aan dan de meeste gratis software. In plaats van dat je één filter kiest, combineer je meerdere effecten met elkaar in een verhouding die je zelf kiest. Zo lees je een bepaald soort filter of effect niet meteen af van een afbeelding en wordt je afbeelding daarmee authentieker.

Leren werken met Pixlr Editor X

De leercurve van Pixlr X is niet heel stijl.

Dat is maar goed ook, want de externe hulpbronnen van dit programma zijn een stuk beperkter dan die van een gevestigde naam als Photoshop.

De help-functie is niet heel behulpzaam en er is ook een grote online community om je vragen te beantwoorden. Daar staat tegenover dat er wel tal van nuttige tutorials zijn, die je helpen om de basics van Pixlr X snel onder de knie te krijgen.

Conclusie

In het kort: Pixlr X biedt veel voor weinig (niets).

Het is een zéér toegankelijk alternatief voor Photoshop en andere professionele fotobewerkingsprogramma’s.

Qua gebruikersvriendelijkheid, systeemvereisten én kosten.

Een gratis fotobewerkingsprogramma van deze kwaliteit is sowieso een unicum. Daar staat tegenover dat Pixlr X Editor de betaalde alternatieven niet helemaal kan evenaren.

Wie professioneel met afbeeldingen – en dan met name foto’s – aan de slag gaat, heeft in Adobe Photoshop nog altijd het meest complete pakket. Voor niet-professionals is Pixlr Editor X het ideale alternatief.

Wat zijn jou ervaringen met deze tool? We horen het graag!

Zoals je ongetwijfeld gehoord hebt is vanaf 25 mei 2018 de Algemene vordering gegevensbescherming (AVG) van kracht. Ook wel bekend als General Data Protection Regulation  (GDPR). Op deze datum geldt in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving . De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is vanaf die datum niet meer geldig.

Wat is het doel van AVG?

Doel van de Algemene verordening gegevensbescherming is het versterken en uitbreiden van privacyrechten, het scheppen van meer verantwoordelijkheden voor organisaties en het creëren van dezelfde (stevige) bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders (zoals de bevoegdheid om boetes tot 20 miljoen euro op te leggen).
Wat betekent dit voor je website?
De Algemene verordening gegevensbescherming heeft betrekking op de gegevensverwerking binnen je gehele bedrijf. Lees hier meer over op de website van Autoriteit Persoonsgegevens. In dit artikel willen we je informeren over een aantal maatregelen met betrekking tot je website.

Privacyverklaring

Zet een heldere en goed vindbare privacyverklaring op je website. Een linkje in de footer van je website is in dit geval een prima plek. Zorg er dan wel voor dat je voorafgaand aan het (laten) opstellen van je privacyverklaring inzichtelijk hebt welke gegevens via de website worden opgeslagen en / of verwerkt. Dit kun je zelf doen of door ons laten verzorgen.

Google Analytics

Gebruik je Google Analytics, dan ben je verplicht om een overeenkomst te sluiten met Google. Google is namelijk een dataverwerker die je toestemming geeft om de persoonsgegevens van jouw bedrijf te verwerken. Dat is gelukkig een eenvoudige handeling. Als je bent ingelogd via Google Analytics ga je naar instellingen (tandwiel) > Accountinstellingen > Aanpassing van de gegevensverwerking (laatste optie). Een ander aandachtspunt is het IP-adres, omdat dit een persoonsgegeven is. Vraag je je bezoekers niet vooraf om hun akkoord, dan moet je het IP-adres laten anonimiseren. Dit laatste kunnen wij voor je uitvoeren door het script aan te passen.

SSL Certificaat

Onder de AVG / GDPR ben je verplicht om te zorgen voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. Sla je formulieren of (nieuwsbrief-) aanmeldingen op via je site? Dan is een SSL certificaat (HTTPS) verplicht. Uiteraard geldt dit ook voor alle webshops. Lees in dit artikel meer over het gebruik van een SSL certificaat en de voordelen hiervan.

Contactformulieren

Vraag via de contactformulieren op je website alleen om de informatie die je écht nodig hebt en die betrekking heeft op de specifieke offerte- / contactaanvraag. Vraag je om (bijvoorbeeld) een geboortedatum, dan moet je expliciet vermelden waarvoor je dit nodig hebt. Plaats daarnaast een selectievakje waarin je toestemming vraagt voor het verwerken (en eventueel opslaan) van de ingevulde gegevens.

Gebruikers binnen je CMS

Als je iemand toegang geeft tot het CMS (Content Management Systeem) van je site, dan moet die persoon daar een geldige reden voor hebben. Dit moet je specifiek gaan vastleggen, zodat duidelijk is wie waarom toegang heeft tot persoonsgegevens. Onnodige accounts moet je verwijderen.

Beheer en beveiliging

Je bent zelf verantwoordelijkheid voor de veiligheid van je website. Denk hierbij aan het pro-actief beveiligen van je website, het op de juiste manier updaten van thema’s / plugins en het maken van dagelijkse back-ups. Ben je hier niet goed in thuis of ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Dan kun je deze taken d.m.v. een WordPress hosting- /onderhoudspakket aan ons overdragen.

Wil je meer weten over de te nemen maatregelen m.b.t. je website? Neem dan direct contact met ons op.